Kinder-marketing

De gezonde keuze is geen makkelijke keuze

Het overvalt me bij de kassa in de supermarkt. Pure lust. Eetlust. Ja, ik wil best die chocoladereep met zeezout en karamel. En er ligt nog veel meer meuk. Terwijl ik daar sta, denk ik aan Paul Blokhuis, de staatssecretaris van VWS. Hij was gisteren aanwezig op het Food Future Event 2019, een evenement voor vakprofessionals. De voedingsindustrie was er ook. Blokhuis twitterde zijn toekomstprognose: ‘Ik heb de levensmiddelenindustrie en retail nodig om samen met elkaar de beweging te maken naar een gezonder Nederland.’ En: ‘Het maken van de gezonde keuze moet makkelijk zijn.’  

Zeven jaar geleden interviewde ik Paul Rosenmöller, die toen voorzitter was van stichting Jogg (Jongeren op Gezond Gewicht), een convenant waarin bedrijfsleven en overheid zitting hebben. Hij gebruikte exact dezelfde woorden. Heeft die publiek-private samenwerking effect gehad? Het CBS maakte vandaag bekend dat 25 procent van de jongeren (van 18 tot 25 jaar) te zwaar is. Dat is een kwart! Een dik kind dun krijgen, is vrijwel onmogelijk, leerde ik zeven jaar geleden. Zij lopen bovendien kans om ernstig ziek te worden. Wat is er in die zeven jaren in godsnaam gebeurd? Als dezelfde woorden nog steeds worden gebruikt, zijn het louter loze woorden.

Tags:
, ,
Geen reactie's

Geef een reactie