Reclame fastfood is obesitasfuik

Willen wij overgewicht tegengaan, dan moeten er strengere wetten komen om de verkoop van ongezond eten en drinken terug te dringen: minder reclame dus. De overheid moet mensen stimuleren om gezonde producten te eten. Daarmee kan de wereldwijde obesitasepidemie worden gekeerd. Dat had mijn pleidooi kunnen zijn, het is echter de Wereld Gezondheidsorganisatie die daarvoor op 2 februari 2014 heeft gepleit.De WHO deed onderzoek naar obesitas door Roberto De Vogli van de Universiteit van Californië. ‘Tenzij overheden stappen ondernemen, zal de markt overgewicht in stand houden, stelt Roberto De Vogli van de Universiteit van Californië. ‘Bedrijven zijn uit op maximale winst’, voegde hij eraan toe in een interview met de Britse krant The Independent.

De WHO wil fastfoodreclames die zijn gericht op kinderen verminderen. De organisatie heeft de cijfers van het aantal keer dat mensen fastfood kochten en het gemiddelde BMI (de verhouding tussen lengte en gewicht bij mensen) van 25 rijke landen vergeleken. Wat bleek? Tussen 1999 en 2008 hadden mensen een hoger BMI  als er meer fastfood werd gekocht.

In alle onderzochte landen steeg de verkoop van ongezond eten en drinken sowieso. Koplopers waren Canada, Australië, Ierland en Nieuw-Zeeland. Daar kochten mensen meer fastfood.  In onder meer Nederland, Italië en Griekenland – waar de regelgeving strenger is – was de stijging het laagst. Kan het bedrijfsleven zich hier op de borst kloppen? Ik vind van niet. Het is louter bewijs dat er wetgeving moet komen.

Geen reactie's

Geef een reactie