Minions for Millions

Ze spreken een taaltje dat niemand verstaat, houden van zingen en zijn in dienst van een stelletje gangsters. Minions zijn de spin-offs van de Amerikaanse 3-D animatiefilms Despicable Me en Despicable Me 2 (In het Nederlands de Verschrikkelijke Ikke-films). Sinds een paar maanden zijn ze een ongekend succes. De filmfiguurtjes gaan een rol spelen in de Happy Meals: van de VS tot Brazilië, Spanje, China, Australië en Nederland. In Chicago is inmiddels een McDonald’s compleet ingericht als een Minions-bunker.

De fastfoodgigant verkeert al enige tijd in zwaar weer: in het derde kwartaal van 2014 liep de winst terug met 30 procent naar 780 miljoen euro. Het bedrijf erkende dat zij moeite heeft in te spelen op de verlangens van de millenniumgeneratie, die gezonder wil eten en alleen dát voedsel tot zich neemt dat zij vertrouwt. Dus wringt het bedrijf zich in allerlei bochten en lanceerde eind juni 2015 een advertentiecampagne met daarin de hoofdrol voor een krop sla. Eronder stond de tekst: ‘Dit is pas fastfood. Eergisteren stond deze ijsbergsla nog op het land en morgen liggen de vers geoogste slablaadjes op uw burger. Over snelle sla gesproken.’ 

Dat de Minions de Happy Meals moeten gaan redden, is wel duidelijk. Maar er is hoop. Wellicht vinden kinderen het speeltje dat bij de maaltijd zit interessanter dan de frietjes  en de hamburgers.

d096d8ddc507127f2a3406a2344d05b8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er is nog een bedrijf dat garen spint bij de populaire figuurtjes: Chiquita. Ook zij moesten een groot verlies onder ogen zienover de eerste drie maanden van dit jaar is het verlies verdubbeld. In bijgaand promotiefilmpje wordt gesproken over het belang van bananen-eten, dus dat lijkt wel goed te komen.

pantone-minion-colorEn hoe zit het met Tic Tac? In Nederland lijkt het nog niet storm te lopen met de bananenmintjes, bij onze oosterburen is al een juichende campagne opgezet.

minios-2De van origine Duitse snoepfabrikant Haribo, nooit te beroerd om kinderen te lokken naar websites met speeltjes, heeft inmiddels ook al een snoeplijn opgezet. En nu is het afwachten in hoeverre de Nederlandse fabrikanten gaan inspelen op de Minions-rage. Sinds 2005 is afgesproken terughoudend te zijn met reclame-uitingen gericht op kinderen van 7 tot 12 jaar en kinderen onder de 7 niet bloot te stellen aan kindermarketing. Dus niet in bladen, niet op tv, niet in bioscoopreclames en ook niet op internet. We houden de vinger aan de pols.

873

 

Geen reactie's

Geef een reactie