Arjen Robben-bier

Zijn vrolijke hoofd prijkt op het flesje. Kan een voetballer van het formaat van Arjan Robben het maken om op het etiket van biermerk Paulaner te staan? Ja, want dat merk is ‘premium partner’ van FC Bayern, de club waarvoor Robben voetbalt, zo simpel is dat. Bierbrouwers hebben altijd vooraan gestaan om voetbalclubs te sponsoren. Amstel was jarenlang sponsor van Ajax totdat Jupiler het stokje in 2012 overnam. Logisch, want tijdens een wedstrijd worden doorgaans weinig wijntjes geschonken. Onze eerste-divisie-competitie (de een na hoogste in Nederland) heet zelfs Jupiler League.

In Nederland bestaat een Kennis Instituut Bier waarvan hoogleraar Voeding en Gezondheid Frans Kok de voorzitter is. Zijn werkgever is de Universiteit van Wageningen. ‘Verantwoord biergebruik kan passen in een gezonde leefstijl’, zegt Kok op de website van het instituut. En voegt eraan toe: ‘Voor mij is bier een dorstlesser en een stemmingmaker. Maar overmatige consumptie is uit den boze.’ 

Zijn Deense collega Arne Astrup heeft ook zitting genomen in het bestuur van het instituut. Hij zegt: ‘Ik geloof dat er behoefte is aan evenwichtiger verspreiding van evenwichtige informatie over de gezondheidseffecten van matige bierconsumptie.’ Zijn visie op het gerstenat: ‘Ik houd erg van bier.’
Astrups onderzoek naar de befaamde bierbuik werd in 2011 gepresenteerd. Een van de conclusies was: bij mannen hebben zowel bier- als wijnconsumptie de neiging de calorie-inname te verhogen, maar aangezien wijn meer calorieën bevat, zet het meer aan dan bier.

Dan vraag je je toch af of er drank in het spel was.

De vraag is natuurlijk of het wenselijk is dat sporters met hun hoofd op bierflesjes prijken, of dat biermerken überhaupt sporten sponsoren. Dan lijkt mij het antwoord nee. Na drankgebruik ga je zeker niet beter sporten. Was het niet zo dat een voetballer een voorbeeldfunctie voor jongeren vervult, van wie wij vinden dat ze voor hun 18de geen druppel mogen drinken?

arjen

Geen reactie's

Geef een reactie