24 feb Betty Crocker, the first lady of food
Niemand heeft Betty Crocker ooit in levende lijve gezien, al was ze wel op de radio te horen, verschenen er boeken van haar hand en zijn er zelfs testkeukens onder haar naam ontwikkeld. Betty Crocker is in 1921 in de markt gezet als merk van de Amerikaanse meelfabriek General Mills. Crocker was synoniem aan behulpzaamheid, vertrouwen en kwaliteit en dat is ze voor de Amerikaanse huisvrouw tot op de dag van vandaag.
Haar faam begon met een speldenkussentje dat je als promotiemateriaal bij een pak bloem cadeau kreeg als je een puzzeltje had opgelost. Ze werd een instantsucces. Het brein achter dit Crocker was ook weer een vrouw: de econome en zakenvrouw Marjorie Husted (1892-1986). In 1937 verscheen voor het eerst een portretje van Betty op de verpakking van cakemix, geschilderd door de kunstenares Neysa McMein (1988-1949). Door de jaren heen werd het portret aangepast aan de tijd, maar het type bleef hetzelfde: bruinharig, gekleed in een een rood vest, met daaronder een witte bloes. Nu nog.
In de jaren vijftig groeide in de VS de behoefte aan makkelijke maaltijden en daarin voorzag Betty met haar Big Red, een van ‘s werelds kookboekbestsellers. Vergeet ook niet de receptenkaarten: aan iedereen werd gedacht. Betty gaf suggesties voor hartige taarten, ludieke kinderfeestjeskoek, manneneten en draaide haar hand niet om voor een Pink Bavarian Cream. Een wondervrouw dus, bedacht door twee vrouwen die heel goed wisten hoe zoiets eruitzag.
Geen reactie's