Het risico op alzheimer reduceren?

Bloemkool, het gezonde geheugensteuntje

Het zijn schatten van mensen, toch schort er wat aan mijn (schoon)familie. Wij grossieren in ziekten: van alzheimer tot asperger. Kun je de kans op die aandoeningen reduceren door anders te eten? Dat was laatst de vraag tijdens een verjaardag.

Zou het gelden voor het Mind-dieet, dat het risico op alzheimer met 53 procent zegt te verlagen? Onder leiding van de Amerikaanse hoogleraar epidemiologie Martha Clare Morris, verbonden aan het Rush University Medical Center in Chicago, is na twintig jaar onderzoek een lijst van gezonde en ongezonde voedingsmiddelen samengesteld.

Je mag je te buiten gaan aan diverse groenten, volkorendeegwaren, noten, bessen en bonen. Eet eens per week een visje, twee keer per week gevogelte en drink dagelijks één glas rode wijn. Besprenkel vooral je groenten met olijfolie.

Martha Clare Morris, een blije blondine, is dol op kaas. Vroeger at ze die dagelijks, nu is het een lekkernij, vertelde ze onlangs in een interview. Het is tegenwoordig uitzonderingseten. Dat geldt ook voor dat biefstukje of die zak chips. Zoetigheid, rood vlees, vleeswaren, fastfood en zuivelproducten kun je volgens haar beter met mate eten.

Dit dieet in praktijk brengen vereist wel wat creativiteit, want waarmee beleg je je brood? We beginnen simpel en gaan aan de slag met een bloemkooltje.

Geroosterde bloemkool met citroen en ansjovis
Ingrediënten voor 4 personen

1 bloemkool, in roosjes (bewaar het blad voor de garnering)
olijfolie
peper naar smaak
1 flinke teen knoflook, fijngehakt
1 blikje ansjovis, uitgelekt (bewaar de olie)
garnering: zeekraal, platte peterselie, wat groene sla en fijngesneden bosui
sap van ½ citroen
1 rood pepertje (van zaadlijsten ontdaan), in flinters

Geroosterde bloemkool met ansjovis, citroen en zeekraal

Pak een stevige koekenpan en bak de roosjes lichtjes aan in een scheut olijfolie. Bekleed een bakplaat met bakpapier, stort de bloemkool erop en verdeel. Strooi er wat peper overheen. Rooster gedurende 15 minuten op 160 graden. 

Laat in de tussentijd de knoflook in een andere pan zachtjes bruinen in een scheut olijfolie. Doe dan de ansjovis erbij, voeg druppelsgewijs wat van de visolie toe. De visjes vallen na enige tijd uit elkaar. Zet het vuur uit en roer nog eens om.

Laat even afkoelen en doe het sausje bij de bloemkool. Hussel goed en rooster het geheel wederom 15 minuten op 160 graden. Bekleed een schaal met het bloemkoolblad, stort de roosjes erop en garneer met wat zeekraal, de peterselie, de sla en het bosuitje. Besprenkel met citroensap en versier met rode peper. Dit is een prima bijgerecht of een stevig alternatief voor chips. Gewoon lekker doorbijten.

Geen reactie's

Geef een reactie